Co skrývá interiér auta ?
Chemie na každém centimetru.
V mém posledním zaměstnání jsem hodně přicházel do styku s materiály, které se používají v interiéru aut a většina lidí o nich nemá ani tušení. Přiznám se, že ani já jsem před nějakým časem netušil kolik chemických zázraků na nás číhá právě v našem oblíbeném vozidle.
Jak už jsem zmínil v mém dřívějším příspěvku ohledně bílých sedadel v Porsche, čistota a odolnost kožených nebo koženkových potahů byla jedním z úkolů, které řeší chemie. Je ale mnoho dalších, které zmíním níže, ale nejdříve si musím ujasnit, o jak citlivý prostor se v případě interiéru aut, vlastně jedná. Jako malou ukázku interiéru budoucnosti přikládám obrázek, který je publikován s tímto článkem.
Tento uzavřený prostor musí být absolutně neškodný z hlediska toho, na co saháme a hlavně co v něm dýcháme. Nebudu prozrazovat žádné tajemství, když budu konstatovat, že s přechodem od rozpouštědlových na vodné systémy v recepturách všech laků v posledních letech se situace výrazně posunula k lepšímu. Navíc jsou veškeré materiály používané v interiérech aut pod přísným dohledem a kontrolou stávajících velmi přísných norem. Během posledních 10 let si pamatuji přinejmenším tři období, ve kterých se musely měnit receptury všech materiálů, které obsahovaly látky, které byly definovány jako škodlivé nebo rizikové. Nemá cenu tady zabíhat do technických a odborných detailů, nicméně platí, že pokud v receptuře změníte jednu složku tak prakticky změníte celou recepturu a v důsledku toho velmi často i technologii potřebnou k výrobě tohoto zboží.
Zmíněné laky nebo chcete-li tzv. finiše můžete najít na přístrojových deskách, kde mají ochrannou funkci proti poškrábání nebo estetickou funkci, pokud chceme docílit lesklého nebo naopak matného povrchu. Funkčnost na sedadlech již byla částečně popsána, zajímavé ale bylo to, že pro evropský, asijský nebo americký trh se jednalo o různé materiály, podle toho, zda se v autě vyžaduje odolnost proti kečupu, Coca Cole, hořčici nebo třeba čokoládě 🤨, ono totiž záleží co jednotlivé národy rády konzumují právě v autě 😀. Jestli existoval v tomto případě nějaký společný požadavek, tak to byla odolnost vůči indigu obsaženém v našich džínsách, které se nosí na celém světě.
Také jste zažili ten dobrý pocit, že u koupě nového auta se vám moc příjemně drží volant, protože má tzv. "soft touch" efekt ? Mohu všechny ubezpečit, že i toto je výsledkem práce chemiků, kteří uměli vymyslet finiš, který tento libý pocit vzbuzuje. Možná byste nevěřili, jak často se řeší i úroveň lesku interiéru a převažující matné povrchy jsou požadavkem zákazníků, kteří toto preferují. I na tento efekt se používá speciální aditivum, které musí být zároveň velmi odolné proti poškrábání.
Pro mnohé může být překvapením také to, že prakticky všechna gumová těsnění, která najdeme v autě jsou také lakována a pochopitelně různými laky podle toho, zda těsnění vyžaduje odolnost mechanickou, odolnost proti vodě nebo odolnost proti otěru atd. Je to docela věda a pokud by někdo měl zájem o více informací ohledně této aplikace, rád k tomu napíši něco více v nějakém dalším příspěvku. Základní funkčností těchto laků je, kromě výše zmíněného, také potlačení jakýchkoliv rušivých zvuků, což zejména s rozvojem elektromobility nabývá na významu.
Zcela samostatnou kapitolou jsou pak impregnace airbagů, což se také dá považovat za součást interiéru auta, i když ti šťastnější z nás, kteří se nikdy nenabourali, s tímto nepřišli vlastně do styku. Jelikož se jedná o bezpečnost posádky auta, je to velmi specifická aplikace, pro kterou si jejich producenti nechávají výrobní technologie chránit jako patenty. Ono jde totiž o to, že airbag, který je slisován po řadu let, musí v případě nutnosti vykazovat stejnou funkčnost jako by byl úplně nový. Zní to jednoduše, ale docílit toho lze právě jen správnou chemickou úpravou textilu, ze které je airbag vyrobený.
Je docela možné, že ne všichni z vás se setkali se všemi popsanými aplikacemi, protože levnější modely vozidel na některých popsaných technologiích trochu šetří, nicméně vás mohu ubezpečit, že například ochranné laky u gumových těsnění najdete skoro u všech vozidel, stejně jako ochranné laky přístrojových desek nebo loketních opěrek.